تبلیغات
نصب دزدگیر - آشنایی با سیستم برق 206
 
با سپری شدن حدود 14 سال از تولید و عرضه پژو 206 در کشور، پیچیدگی های فنی این خودرو موجب شده تا همچنان محوه عملکرد برخی از اجزا ، امکانات و قابلیت های موجود و قابل نصب روی آن برای مصرف کنندگان ناشناخته بماند. در این مقاله قصد داریم پس از مرور کوتاهی بر پیشینه این خودرو، تعدادی از موارد را معرفی کنیم.

http://s1.picofile.com/file/7342317311/Peugeot_206_WRC_Side_view.jpg


سال 1990 پژو با این استدلال که ادامه تولید مدل 205(هاچبک رده B) دیگر سود آور نخواهد بود تصمیم گرفت تولید این کلاس را متوفق کرده و در عوض طراحی هاچ بک هایی در رده های A و C را در دستور کار خود قرار دهد. بر همین اساس مدل 106 در سال 1991 و مدل 306 در سال 1993 متولد شدند.
پس از گذشت چند سال از اتخاذ این تصمیم، محصولات چند شرکت رقیب مانند فورد فیستا و فولکس واگن پولو در این رده به فروش خوبی دست یافتند و این موضوع نشان داد که این رده از خودرو ها بازار خوبی پیدا کرده است. این تحولات پژو را بر آن داشت تا سریعا در تصمیم خود تجدید نظر کرده و طراحی و تولید سری (20X) را از سر بگیرد.
اراده ی پژو جهت جبران این وقفه و باز پس گیری سهم خود از بازار سبب تولید مدل 206 در سال 1998 گردید.همکاری پژو با بزرگان طراحی سیستم های الکترونیکی و کنترلی خودرو مانند siemens و bosch منجر به تولید خودرویی با سیستم های رفاهی و امنیتی در خور توجه شد به طوری که تا پایان آوریل 2010 میلادی، تعداد 6.8 میلیون دستگاه از این مدل در سراسر جهان به فروش رفت.

http://s1.picofile.com/file/7342315806/Peugeot_206_2003_800x600_wallpaper_12.jpg

بدون شک مهمترین عامل تمایز این خودرو، به کار گیری تجهیزات رفاهی و فنی گسترده نسبت به رقبای خود در آن زمان، به مدد به کارگیری روش مالی پلکس (multiplex)جهت انتقال اطلاعات در سیستم برق خودرو بود. افزایش تمایل خودروسازان و مشتریان  بعد از دهه 70 میلادی برای به کارگیری تجهیزات برقی و الکترونیکی بیشتر در خودرو ها از یک سو، و ورود سیستم های دیجیتال از سوی دیگر، موجب افزایش حجم دسته سیم ها و پیچیدگی مدارات برق گردید که این موارد افزایش وزن خودرو و هزینه تولید، همچنین بالا رفتن هزینه و زمان عیب یابی و تعمیرات را به دنبال داشت. جهت حل  این مشکل، شرکت معروف bosch یک شبکه مالتی پلکس جهت ارتباط بین ECU ها را اواسط دهه 80 میلادی طرحی کرد تا برای اولین بار ، ابتدای دهه 90 میلادی در خودرو های مرسدس بنز به کار گرفته شود . شبکه مالتی پلکس این امکان را فراهم کرد تا با به کارگیری یک واحد کنترل کننده الکترونیکی (ECU) مجزا برای هر سیستم در خودرو، بتوان با استفاده از حداکثر دو رشته سیم همه ی این واحد های کنترل کننده را با هم مرتبط ساخت تا با قرار گرفتن در قالب یک شبکه، امکان همکاری و استفاده از اطلاعات سیستم های زیر کنترل یکدیگر را فراهم سازند. به این ترتیب در صورت قرار گیری این واحد های کنترل کننده در قالب شبکه(ستاره ای، حلقوی، درختی یا ترکیبی از آن ها) امکان ارتباط همه ی آن ها با یکدیگر فراهم گردید. تشخیص مشخصات پیام ها از نظر واحد ارسال کننده و واحد مخاطب ، همچنین محتوا و الویت پیام ها بر اساس کد هایی به همراه پیام ارسال می گردند و حتی امکان تائید دریافت پیام توسط واحد مخاطب و ارسال آن به واحد فرستنده نیز وجود دارد. بنابراین حجم دسته سیم ها به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته و از پیچیدگی سیستم در مقابل افزایش انعطاف پذیری و قابلیت های تکنولوژیکی، کاسته خواهد شد.
در خودرو پژو 206 دو شبکه مالتی پلکس با نام های CAN (طراحی شرکت بوش)و VAN( طراحی گروه پژو-سیتروئن) ارتباط بین ECU های متعدد برای موتور، جعبه دنده خودکار، ECU مرکزی شبکه(BSI) ، (ترمز ضد قفل ABS,Airbag، تهویه مطبوع ،صفحه نمایش دهنده ها، سیستم  چراغ ها و برف پاک کن ها، صفحه نمایش بالای داشبورد، رادیو و....) را به منظور ایجاد شبکه یکپارچه برق خودرو با امکان برنامه ریزی مستقل برای هر سیستم ، فراهم می کنند.

http://s1.picofile.com/file/7342316341/Peugeot_206_2003_800x600_wallpaper_14.jpg

از آنجایی که تحلیل، ساماندهی و انتقال بسیاری از اطلاعات مربوط به ECU ها توسط مدیر شبکه یعنی BSI (کنار جعبه فیوز داخلی اتاق) انجام می شود، بیشتر تنظیمات دلخواه مشتری نیز در حافظه این ECUو ECU های مرتبط به وسیله اتصال به دستگاه عیب یاب انجام می گیرد.




نوع مطلب :
برچسب ها : برق خودرو، پژو 206،






 
 
بالای صفحه